verbindend leiderschapVerbindend leiderschap is in deze snelle en veelal digitale wereld van cruciaal belang. Of je nu leidinggevende, medewerker, partner of ouder bent. Verbindend leiderschap maakt jou, je team en relaties veel effectiever.

 

Fase 1:

Verbindend leiderschap begint bij jezelf. Het start met zelfleiderschap en zelfkennis. Wie ben ik? Waar sta ik voor? Wat zijn mijn waarden? Wat voel ik? Waar ligt mijn kracht? En wat zijn mijn valkuilen? Hoe reageer en handel ik in tijden van stress en drukte? Wanneer ben ik op mijn best en wanneer juist niet? Allemaal vragen die niet altijd één, twee, drie gemakkelijk te beantwoorden zijn. Dat vereist enige discipline, oefening en de nodige zelfreflectie. Durf jezelf ook af te vragen: in hoeverre draagt mijn gedrag wel of niet bij aan datgene dat ik wil bereiken of aan het gedrag/reacties van anderen? Welke invloed heb ik daarop?

Fase 2:

Verbinding met de ander. Bij het verbinding maken met de ander is het zaak om je te kunnen verplaatsen in de ander. Bereid en in staat zijn te horen wat die persoon zegt; met of zonder woorden. We zijn zo snel geneigd om de eigen – allang over nagedachte – ideeën te lanceren en/of daar op aan te sturen. Of wanneer de ander een voorstel doet dat niet aansluit bij jouw idee, hebben we al gauw de neiging om die snel “even te parkeren”. Daarmee ga je dus volledig voorbij aan de ander en de inbreng van die persoon. En ook al is jouw idee (ook) uitstekend, dat betekent nog niet dat de ander jou automatisch volgt. Daarvoor zul je toch eerst verbinding met de ander moeten maken.

Hoe doe je dat?

Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Wat zijn de wensen van die persoon? Luister naar de ander en laat die vooral uitpraten. Is er weerstand? Onderzoek waar die weerstand nu echt zit. Vraag door en verplaats je in de ander zonder direct te oordelen. Dat is best lastig, maar zeker niet onmogelijk. Wanneer de ander merkt dat hij of zij serieus genomen wordt en naar hem of haar geluisterd wordt, ontstaat vertrouwen. En dat vertrouwen is een essentieel onderdeel van verbinding krijgen en houden.

Het luisteren naar de ander en oprecht geïnteresseerd zijn betekent overigens niet dat je het overal mee eens hoeft te zijn of geen eigen mening kunt hebben. Handel echter niet vanuit je ego, maar vanuit de intentie om samen tot de beste oplossing te komen. Wanneer beide partijen er de nut, noodzaak, voordeel van inziet en zich gehoord voelt, dan ontstaat een dynamisch evenwicht.

Fase 3:

Verbinding met je team en organisatie. In een team en organisatie heb je te maken met verschillende individuen met allemaal hun eigen manier van doen. Dat maakt het interessant, uitdagend en soms ook erg lastig. Want hoe krijg en houd je verbinding met al die verschillende individuen en (organisatie)belangen? Je maakt eigenlijk continue gebruik van stap 1 en stap 2. Eerst verbinding met jezelf, dan verbinding met de ander en daarna met het grotere geheel.

Blijf luisteren naar de mensen en hun verschillen. En wanneer je mensen weet aan te spreken op de manier die bij hen past dan beperk je ruis op de lijn en is er ruimte voor vertrouwen. Dat kan betekenen dat je bij de ene persoon duidelijk, kort, bondig en zonder teveel emotie moet reageren. Terwijl je bij een andere persoon voorzichtiger te werk moet gaan en rekening moet houden met een rustige en persoonlijke benadering. Deze persoon heeft meer gedetailleerde uitleg nodig en wil tijd om even na te denken. Kennis van deze verschillende behoeften van mensen helpt enorm om de verbinding te maken en houden.

Wil je meer weten over Verbindend Leiderschap? Neem gerust vrijblijvend contact met me op.

 

Christine

CAB training & coaching gebruikt cookies voor optimale beleving van deze website. Door verder te gaan op deze website ga je akkoord met onze cookies. Uitleg / meer info