Je neemt je werk als leidinggevende serieus en je streeft ernaar om het beste uit je team én jezelf naar boven te halen. Effectieve communicatie is daarbij van cruciaal belang.

Hoe bereik je effectieve communicatie?

Effectief communiceren zegt vooral iets over de mate waarin je jouw doel bereikt met je communicatie. Je gesprekspartner begrijpt jou en onderneemt bijvoorbeeld de gewenste acties. Alleen verschillen mensen van elkaar en communiceren we op verschillende golflengten. Wanneer je weet af te stemmen op de golflengte van de ander ontstaat er een klik en zal jullie communicatie zijn doel bereiken. Irritaties, miscommunicatie en onbegrip zijn veel minder aanwezig.

DISC is een zeer praktische tool die helderheid geeft over je eigen communicatiestijl en die van anderen. Met die kennis van de verschillende communicatiestijlen, hoe je die kunt herkennen en daarop aan weet te sluiten, krijgt je leiderschap (nog) meer impact en resultaat.

De D I S C communicatiestijlen

Het DISC model bestaat uit 4 verschillende stijlen. Het staat voor Dominant, Interactief, Stabiel en Consciëntieus. We hebben allemaal deze 4 stijlen in ons, maar 1 is primair aanwezig en het meest zichtbaar. Afstemmen op deze primaire stijl voorkomt veel ruis in de communicatie.

 

Hoe stem je af op de communicatiestijl van de D (dominant)

De D staat ook voor daadkrachtig. Deze persoon houdt van uitdagingen, afwisseling, tempo, vrijheid van handelen en neemt graag de leiding. Wees bij deze persoon concreet en niet te lang van stof, want dan verlies je snel zijn/haar aandacht. Vermijd (onnodige) details.

Puntje van aandacht

Een persoon met D communicatiestijl houdt bijvoorbeeld niet van doelloze activiteiten of gebrek aan leiderschap. Als reactie kan deze persoon dan ongeduldig, geïrriteerd reageren of probeert te overrulen.

3 communicatie tips:

Een persoon met een D temperament: 

1: Gaat graag in discussie op basis van feiten en gaat het conflict niet uit de weg.

Actie: neem een standpunt in en ga in discussie op basis van argumenten en dus feiten, niet op basis van emoties of persoonlijke beleving.

2: Deze persoon houdt van verandering.

Actie: creëer en praat over nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Zorg voor variatie in werkzaamheden en taken.

3: Iemand met een D temperament is een logische denker.

Actie: verzamel feiten en argumenten en presenteer deze in logische volgorde. Geef samenvattingen met heldere koppen, logische verbanden en korte zinnen. Beeldmateriaal zoals grafieken spreken tot de verbeelding.

 

Hoe stem je af op de communicatiestijl van de I (interactief)

De I staat ook voor inspirerend. Deze persoon is sterk in het overtuigen en motiveren van anderen. Houdt van een vriendelijke sfeer en ruimte om (veel) te praten.

Puntje van aandacht

Deze persoon heeft een hekel aan routine, tijdschema’s en to do lijstjes. Door zijn/haar impulsiviteit kan deze persoon soms nogal chaotisch zijn.

3 communicatie tips:

Een persoon met een I temperament: 

1: Wil graag contact en betrokkenheid met andere mensen.

Actie: Zoek contact en ga in gesprek. Toon betrokkenheid, laat iets van jezelf zien en stel vragen. Deze persoon deelt graag zijn verhalen.

2: Deze persoon wil graag actie en levendigheid.

Actie: Vraag niet om te temperen in enthousiasme of tempo, maar geef de ruimte en ga mee in het tempo. Creëer een levendige omgeving met genoeg prikkels.

3: Iemand met een I temperament wil zich concentreren op de grote lijnen.

Actie: Vermijd details. Laat het totaalplaatje zien, zodat deze persoon overzicht krijgt.

 

Hoe stem je af op de communicatiestijl van de S (stabiel)

De S staat ook voor sociaal. Deze persoon is vooral een loyale teamplayer. De S is ook bescheiden en zal niet direct zeggen wat hij/zij denkt of voelt. Geef deze persoon even de tijd om na te denken en daarna te reageren of in actie te komen. Een persoon met een S stijl motiveer je door instructie te geven. Zo wordt helder wat stap voor stap de bedoeling is.

Puntje van aandacht

Een persoon met S communicatiestijl houdt niet van plotselinge veranderingen. Als reactie kan hij/zij in eerste instantie in de schulp kruipen of zich wrokkig opstellen.

3 communicatie tips:

Een persoon met een S temperament:

1: Wil graag persoonlijk betrokken worden bij de opdrachten en processen.

Actie: Toon oprechte interesse. Houd deze persoon op de hoogte. Stel vragen en nodig uit om te vertellen. Vergeet vooral niet te luisteren.

2: Iemand met een S temperament is een logische denker en wil graag oorzaken en gevolgen weten.

Actie: Zorg voor een logische redenering en degelijke onderbouwing. Spring niet van de hak op de tak, dat wordt als chaotisch ervaren.

3: Deze persoon vindt het niet prettig om voor een voldongen feit komen te staan of om plotseling te moeten beslissen.

Actie: Bereid hem/haar voor, zet uiteen wat er gaat gebeuren. Geef deze persoon bedenktijd als het om beslissen gaat of wanneer je een reactie wilt.

 

Hoe stem je af op de communicatiestijl van de C (consciëntieus)

De C staat ook voor correct. Deze persoon houdt van correcte procedures en consequent zijn. Kan goed analyseren en is accuraat. Snelle beslissingen nemen past niet bij iemand met een C communicatiestijl. Geef de tijd om na te denken en risico’s in te schatten. Deze persoon ontvangt graag (gedetailleerde) informatie.

Puntje van aandacht

Een persoon met een C communicatiestijl houdt niet van fouten maken. Kritiek krijgen vindt hij/zij lastig, maar daar ontkom je soms niet aan. Geef kritiek, maar ook complimenten het liefst één op één. Daar voelt deze persoon zich prettiger bij en zal dan beter in staat zijn om de kritiek of het compliment in ontvangst te nemen en er iets mee te doen.

3 communicatie tips:

Een persoon met een C temperament: 

1: Is vooral rationeel en gericht op logica.

Actie: Wees overtuigend door met cijfers en bewezen feiten te komen. Overtuigen op basis van emoties zal averechts werken.

2: Deze persoon wil graag informatie hebben om te kunnen analyseren.

Actie: Geef zoveel mogelijk schriftelijke informatie en relevante data en laat hem/haar zelf oordelen en een conclusie trekken.

3: Iemand met een C temperament voelt zich aangetrokken tot zaken die te maken hebben met de bewaking van de kwaliteit.

Actie: Maak gebruik van deze natuurlijke interesse en geef deze persoon een rol hierin. Focus in discussie op bewezen kwaliteitsaspecten van de aanpak, dienst of product.

Benieuwd naar wat DISC voor de communicatie van jou en/of jouw team aan voordelen biedt? Neem contact met me op en dan bekijken we wat het beste past.

Meer lezen over DISC? Lees hier meer.

 

Christine

CAB training & coaching gebruikt cookies voor optimale beleving van deze website. Door verder te gaan op deze website ga je akkoord met onze cookies. Uitleg / meer info