Bij kwetsbaarheid op de werkvloer voelen veel mensen toch een vorm van ongemakkelijkheid.

Het wordt vaak gezien als een teken van zwakte en dat past niet bij volwassenen en zeker niet op de werkvloer.

Maar klopt dat wel? Is het niet een beeld dat we gecreëerd hebben? Zou het niet zo kunnen zijn dat we kwetsbaarheid zijn gaan onderwaarderen en vergeten zijn wat de kracht van kwetsbaarheid – juist ook op de werkvloer – eigenlijk is?

 

In gesprekken over kwetsbaarheid tonen komt regelmatig naar voren dat men bang is voor emotionele toestanden op de werkvloer. Maar dat is een misvatting. Kwetsbaarheid tonen is meer dan dat.

Kinderen laten vaak mooi hun kwetsbaarheid zien. Ze doen dingen onbevangen. Maken zich niet druk wat een ander ervan vindt. Zijn trots op wat ze maken (tekening) of kunnen (fietsen of iets bouwen). Tonen intens verdriet als ze zich bezeren of verliezen in het spel. Stellen vragen als ze iets niet weten. Of zijn gewoon zo blij als een kind…..

En wanneer wij ouder worden, stoppen we deze kwetsbaarheid ver(der) weg.

 

Wat is kwetsbaarheid?

Volgens onderzoekshoogleraar Brené Brown betekent kwetsbaarheid: de moed hebben om er te staan, of ergens voor te gaan. Bereid zijn om dingen te doen of te zeggen zonder garanties. Risico’s durven nemen en jezelf laten zien. Emoties durven tonen (zowel blijheid en trots, als ook teleurstelling en verdriet of onzekerheid).

 

Waarom is kwetsbaarheid op de werkvloer waardevol?

  • Door je kwetsbaar op te stellen maak je gemakkelijker verbinding met anderen. Wanneer je als leidinggevende of collega openlijk durft toe te geven dat je iets niet weet of begrijpt en hulp durft te vragen verlaagt dit de drempel voor anderen. Mensen zien dan de mens in de ander en daarmee willen we ons hoe dan ook verbinden.
  • Wanneer we fouten durven en mogen maken, zonder daarvoor afgestraft te worden, zal de creativiteit toenemen. Daarvoor is een werkklimaat nodig waarin mensen zich veilig kunnen ontplooien.
  • In een omgeving waarin plaats is voor kwetsbaarheid hebben feedbackgesprekken meer impact. Feedback wordt dan veel meer ervaren als een leergesprek in plaats van een ‘veroordeelgesprek’. Ervaring wijst uit dat er veel meer met de feedback wordt gedaan dan in een omgeving waarin kwetsbaarheid een taboe is en mensen zich onveilig voelen.
  • Wanneer kwetsbaarheid op de werkvloer wordt omarmd is er plaats voor authenticiteit van zowel leidinggevenden als medewerkers.

 

Uit bovenstaande blijkt dat een veilige omgeving en het voorbeeld van anderen nodig is om ruimte te creëren voor het tonen en toelaten van kwetsbaarheid.

 

Kwetsbaarheid op de werkvloer betekent overigens niet:  

  • dat je elk geheim met anderen deelt
  • dat je van alles wat er gebeurt iets moet vinden
  • dat je je verantwoordelijkheid uit de weg mag gaan
  • dat je iedereen moet knuffelen
  • dat je heel de dag bezig bent naar ieders verhalen te luisteren

 

Tips voor meer kwetsbaarheid op de werkvloer

  • Geef als leidinggevende het goede voorbeeld. Geef toe als je een fout hebt gemaakt of iets niet juist hebt ingeschat.
  • Veroordeel jezelf en anderen niet wanneer iets niet goed gaat, maar leer ervan.Kwetsbaarheid tonen
  • Wees flexibel in je opstelling en leer in te schatten in welke situaties meer kwetsbaarheid passend of zinvol is.
  • Toon lef door hulp te vragen.
  • Ben je trots op wat je bereikt hebt? Deel het met je collega’s.
  •  Toon interesse in anderen door open vragen te stellen en te luisteren.

 

Zo wordt kwetsbaarheid een kracht op de werkvloer. Heb jij het lef om je kwetsbaar op te stellen en een voorbeeld voor anderen te zijn?

Ga ervoor!

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op en dan kijken we samen wat het beste bij jou of  jouw team past.

Christine