Er wordt wat gehopt en geshopt in vacatureland.

Via allerlei social media kanalen schiet dagelijks een scala aan interessante vacatures voorbij of worden medewerkers benaderd door headhunters. Uit onderzoek van Gallup blijkt dat zelfs 1 op de 2 medewerkers openstaat voor een nieuwe baan! Wanneer je als organisatie of leidinggevende je medewerkers niet weet te boeien en te binden, dan is de kans groot dat er medewerkers opstappen. En helaas zijn dat vaak ook nog eens je meest talentvolle mensen die je dan kwijtraakt. Hoe kun je die medewerkers aan je organisatie binden?

De tijd van talentvolle medewerkers aan je binden door middel van ‘slechts’ een riant salaris, een auto van de zaak of de mogelijkheid tot thuiswerken is voorbij. Natuurlijk  is dat niet onbelangrijk, maar de behoefte van medewerkers verandert. Mensen zijn steeds meer op zoek naar intrinsieke motivatie. Ze willen er toe doen, gezien worden en zich kunnen ontplooien. En niet iedereen wilt hetzelfde. Het boeien en binden is mensenwerk waarbij je in eerste instantie naar het individu kijkt en daarna naar het team en de organisatie.

Wat kan je doen om medewerkers aan je organisatie te binden?

Een aantal punten die medewerkers belangrijk vinden en meewegen om bij een organisatie te willen blijven of niet zijn:

  • Bedrijfscultuur
  • Verantwoordelijkheid krijgen
  • Sfeer
  • Inspraak hebben
  • Erkenning krijgen
  • Ontwikkeltraject volgen

De laatste 2 punten wil ik hieronder graag verder toelichten.

☞ geef medewerkers erkenning

In de hectiek van de dagelijkse werkdruk wordt helaas aan het geven van erkenning vaak aan voorbij gegaan. Erkenning geven is meer dan alleen zo nu en dan complimenten uitdelen. Het gaat ook over persoonlijke aandacht geven. Waar heeft deze persoon behoefte aan of moeite mee? Hoe kun je daar als leidinggevende of organisatie in tegemoet komen? Wanneer iemand bijvoorbeeld problemen heeft met de werk-privébalans en je zoekt samen naar een oplossing hiervoor dan zal de loyaliteit van de werknemer groter worden. Deze persoon voelt zich gezien en is aandacht voor diens situatie. Dat wordt gewaardeerd.

☞ creëer een ontwikkeltraject

Een ander belangrijk punt waarmee je medewerkers aan je organisatie bindt is tegemoet komen aan de behoefte van mensen om zich te ontwikkelen. Niet alleen zorgen voor het behalen van de benodigde PE punten, maar het aanbieden van een (persoonlijk) ontwikkeltraject. Wat zijn de ambities van deze talentvolle medewerkers? Waar willen ze over een aantal jaar binnen de organisatie staan? Wanneer je samen met deze mensen werkt aan een structureel plan voor de komende jaren en je kunt hen daarmee een interessant toekomst perspectief bieden, dan zullen zij de komende jaren weinig reden tot vertrek hebben.

Bijkomend voordeel:  wanneer je een interessant ontwikkeltraject voor medewerkers hebt dan ben je als organisatie ook voor talenten van buitenaf aantrekkelijk om voor te werken. En tevreden en enthousiaste medewerkers zijn de ambassadeurs van de organisatie.

CAB training & coaching heeft ontwikkelprogramma’s voor Leidinggevenden en Teams. Deze programma’s zijn uitermate geschikt als onderdeel van ontwikkelingstrajecten.

In de programma’s voor Leidinggevenden zoomen we o.a. in op het versterken van de positie als leidinggevende. Het vergroten van kennis van menselijk gedrag en leiderschapskills om teamleden moeiteloos mee te krijgen in o.a. verandertrajecten.

Er wordt in de programma’s voor Teams  o.a. ingezoomd op het ontdekken en effectief inzetten van persoonlijke kwaliteiten en valkuilen, het vergroten van impact en eigenaarschap, communicatie en samenwerking.

Plan een gratis Helderheidsgesprek met mij in. Dan bespreken we de mogelijkheden voor jou en/of jouw team.

Christine