werk/privé balansUit onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 3 werknemers spart met zijn of haar leidinggevende over werk/privé balans. Dat is bar weinig. Juist in de huidige tijd met veel (gedeeltelijk) thuiswerken komt werk/privé balans regelmatig flink onder druk te staan. Die druk is niet zo erg als het voor een korte periode is, maar wanneer dit langer aanhoudt ligt de kans op overbelast raken wel degelijk op de loer.

 

Hoe komt het dat werk/privé balans zo weinig besproken wordt tussen leidinggevende en medewerkers?

 

De reden is niet voor iedereen hetzelfde. Hieronder een paar voorbeelden:  

  • De ene werknemer praat niet met zijn of haar leidinggevende over werk/privé balans uit angst om de baan te verliezen. Bijvoorbeeld bang dat geoordeeld wordt dat hij of zij het werk niet aankan of niet geschikt is voor de job.

 

  • De cultuur binnen het bedrijf of het team is dat er niet of nauwelijks over dit onderwerp of andere privézaken gesproken wordt.

 

  • Er is gebrek aan vertrouwen. Als mensen zich niet veilig voelen worden dergelijke persoonlijke issues niet besproken.

 

  • De leidinggevende vindt het lastig om te praten over zaken als werk/privé balans, zeker wanneer zo’n gesprek via (beeld)bellen plaatsvindt. De leidinggevende weet niet goed wat er van hem of haar wordt verwacht in dergelijke situaties.

 

Wat kun je als leidinggevende doen om je teamleden te helpen een goede werk/privé balans te creëren?

 

Als leidinggevende heb je – zeker in deze tijd –  te maken met heel veel verandering. Je moet mensen -vaker dan voorheen – aansturen vanachter een beeldscherm en met de telefoon. Resultaten en doelen moeten uiteraard nog steeds behaald worden. Ook jij moet balanceren om het beste uit jezelf en je teamleden te halen.

 

Enkele tips:

 

  • Zoek bewust het contact op met je teamleden

Je zult ongetwijfeld regelmatig contact met je teamleden hebben tijdens (online) meetings. Tijdens zo’n meeting krijg je de nodige informatie van (bepaalde) mensen bijvoorbeeld hoe het (thuis)werken hen vergaat. Maar bedenk dat lang niet iedereen zich tijdens zo’n meeting blootgeeft. Ga met de mensen 1 op 1 in (beeldbel) gesprek. Op die manier kom je veel meer tot de kern en kun je o.a. de werk/privé balans peilen en bespreekbaar maken.

 

  • Creëer een veilige omgeving 

Praten over zaken als werk/privé balans kan alleen in een veilige omgeving. Mensen moeten het vertrouwen hebben dat ze met een gerust hart kunnen praten. En niet bang hoeven zijn dat ze veroordeeld worden of belachelijk gemaakt worden. Dat hun verhaal niet ‘op straat komt te liggen’. Voor sommige mensen werkt het goed wanneer je als leidinggevende jezelf kwetsbaar opstelt. Praat bijvoorbeeld over jouw eigen ervaring op dat gebied. Wat vind of vond jij lastig aan de werk/privé balans. Pas wel op dat je als leidinggevende niet te veel aan het woord komt. Jouw verhaal dient als uitnodiging om de ander te laten vertellen.  

 

  • Stel vragen

Om te weten te komen hoe het nu echt met iemand gaat moet je in veel gevallen vragen stellen. Niet iedereen begint uit zichzelf te vertellen over hoe en wat. Betrek de ander ook daadwerkelijk bij het gesprek. Vraag dus hoe het met de medewerker gaat. Hoe het met zijn of haar gezinsleden gaat. Hoe ze het thuiswerken ervaren. Waar ze behoefte aan hebben. Hoe is de werkplek thuis. Vinden ze hun werk nog leuk/uitdagend genoeg? Uit onderzoek van pensioenuitvoerder BeFrank blijkt dat vooral veel thuiswerkers behoefte hebben aan vaker een break nemen om even los te komen van het werk of (tussendoor) tijd om aan beweging te doen. Maak dit bespreekbaar en – als aan deze breaks behoefte is – stel aan de medewerker voor dit zeker te doen.

 

  • Luister goed naar de mensen

Luisteren lijkt zo’n eenvoudige en alledaagse bezigheid. Toch blijkt het voor veel mensen best lastig te zijn om volledig gefocused te luisteren. We zijn heel snel geneigd om – in ons hoofd – van alles te bedenken en aannames te doen. Herken je de gedachte: ‘ik weet wat jij denkt of wilt gaan zeggen…’ Het is de kunst om je te verplaatsen in het referentiekader van de ander. Je kunt jezelf hierin trainen door bijvoorbeeld samen te vatten wat je zojuist hebt gehoord en dan te vragen of dat klopt. Let ook op non verbale communicatie. Ook tijdens (beeld)bel gesprekken kun je non verbale communicatie opvangen. Let op stiltes die vallen of verandering van toonhoogte of volume en wat zegt die diepe zucht? Vraag ernaar. Jij wilt weten wat er speelt en de ander wilt gehoord worden.  

 

  • Maak samen een plan

Als uit het gesprek blijkt dat de werk/privé balans niet goed is of beter kan, stel dan voor om samen een plan te maken om dingen te verbeteren. Geef de medewerker in het maken van het plan de leidende rol en neem als leidinggevende de coachende rol op je. Laat het vooral zijn of haar plan zijn om zo tot het beste resultaat te komen. Blijf vinger aan de pols houden door op regelmatige basis te bespreken hoe het gaat. Pas jouw tempo zoveel mogelijk aan die van de medewerker. Worden er – al zijn het kleine – vorderingen gemaakt, geef complimenten. Dat geeft moed en energie om verder te gaan en de juiste balans te vinden.

 

Succes!

 

    Meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact met me op.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Christine