Haal meer uit je communicatie met DISCDISC is een tool dat laat zien welke gedrags- en communicatie voorkeursstijl iemand heeft. Het maakt inzichtelijk hoe we omgaan met uitdagingen, het liefst communiceren en hoe we graag behandeld willen worden. Het zegt dus iets over je persoonlijkheid. Ieder mens is anders en vertoont ander gedrag.  En het DISC-model geeft op een praktische en relatief eenvoudige manier inzicht in verschillende DISC stijlen en voorziet in verassend veel diepgang. Daardoor is DISC zo goed toe te passen in de praktijk en heel geschikt voor zowel de individuele analyse en ontwikkeling als voor een heel team met direct merkbare verbetering.

 

De kleuren van DISC

 

Het DISC model bestaat uit 4 verschillende hoofdstijlen: DI, SC en beschrijft de voorkeursstijl. Dit is het meest zichtbare deel van ons gedrag. Achtergrond, overtuigingen, kennis, ervaring, omgeving en interesses beïnvloeden onze voorkeursstijl. Kenmerken van deze 4 stijlen zijn:

 

Dominante gedragsstijl 

Mensen met een D-stijl zijn daadkrachtig, gericht op knopen doorhakken en zullen persoonlijke uitdagingen aangaan. Mensen met een hoog D zijn op zoek naar de hoofdlijnen. Ze zijn goed in het nemen van beslissingen en houden er niet van om tijd te verliezen.

Onder stress kunnen ze daardoor ongeduldig en egoïstisch overkomen.

De ideale werkomgeving voor mensen met een hoge D-stijl ligt bijvoorbeeld in projecten met concrete resultaten. Vrijheid, zonder controle en zonder te veel details.  

 

Interactieve gedragsstijl

Mensen met een I-stijl zijn meestal praters, inspirerend en enthousiast. Vertrouwen wekken en snel contact maken met anderen zijn sterke eigenschappen. Het zijn teamspelers met veel creatieve ideeën.

Onder stress kunnen deze personen ongeorganiseerd en te optimistisch raken.

De ideale werkomgeving ligt vooral in veel contact met mensen, een democratische leidinggevende en bewegingsvrijheid. Er moet op zijn tijd reuring zijn.

 

Stabiele gedragsstijl

Mensen met een S-stijl houden van betrouwbaarheid, overzicht en harmonie. Ze zijn goede luisteraars en houden zich graag aan de regels, zijn servicegericht en loyale teamspelers Ze hebben graag een logische stap-voor-stap benadering.

Onder stress kunnen deze personen afhaken en zich terugtrekken en zelfs inflexibel zijn.

De ideale werkomgeving is er één met praktische procedures en systemen. Een omgeving waarin taken op tijd afgerond kunnen worden en met langdurige relaties heeft de voorkeur.

 

Consciëntieuze gedragsstijl

Mensen met een C-stijl zijn vaak perfectionistisch, voorzichtig en analytisch. Zijn gek op feiten en over het algemeen objectief en realistisch met oog voor de details.

Onder stress kunnen ze te kritisch en wat pessimistisch worden.

De ideale werkomgeving is samenwerking binnen en klein team met gestructureerde procedures. Specialistische en inhoudelijke taken daar houden mensen met een hoge C-stijl van.

 

Hoe herken je iemands DISC stijl? 

 

 1. Wat is het tempo van spreken en bewegingen van iemand?

Mensen met een rustig tempo hebben vaak een S stijl of een C stijl. Ze wachten liever af en denken goed na voordat ze iets zeggen. Ze bewegen zich meestal ook rustig.

Mensen met een D stijl of een I stijl hebben een snel tempo en (drukke) bewegingen. Ze nemen vaak het woord en trekken het initiatief naar zich toe.

 

 2. Is de persoon mensgericht of taakgericht?

De S stijl en de I stijl zijn mensgericht. Deze personen focussen zich meer op gevoel, harmonie en inspireren van andere mensen.

De D stijl en C stijl zijn vooral taakgericht. Deze personen focussen zich meer op feiten, doelen en resultaten.

 

3. Let ook op de kwaliteiten (sterke punten) van de persoon.

  • Kwaliteiten van de D stijl: daadkracht, doelgericht en leiding nemen
  • Kwaliteiten van de I  stijl: enthousiast, inspirerend en overtuigend
  • Kwaliteiten van de S stijl: teamplayer, loyaal en taken afmaken
  • Kwaliteiten van de C stijl: accuraat, plannen en analyseren

 

5 specifieke tips om meer uit je communicatie te halen met:  

 

Wanneer je de primaire DISC stijl van jezelf én die van je gesprekspartner herkent kun je meer verbinding creëren. Door je communicatie aan te passen aan de behoefte van de ander zal je dan ook sneller je doelen bereiken.

Ga bij jezelf maar na: wanneer je aangesproken wordt op een manier die jij prettig vindt, sta je meer open voor het verhaal of de vraag c.q. het verzoek van de ander. Of dit nu direct, kort en krachtig of juist rustig en in detail is waarbij je de tijd krijgt om even na te denken (te voelen).  Je bent eerder bereid om te luisteren en/of te handelen.

Ik wens je veel succes en werkplezier.

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op en dan kijken we samen wat het beste bij jou past.

Christine