Merk jij ook dat het soms best lastig is om je focus te houden op wat écht belangrijk is?

Zeker in deze tijd waarin we veel thuiswerken en één of meer huisgenoten dit ook doen en dan valt het niet altijd mee om je te focussen. Je wordt afgeleid door gesprekken die de ander voert. Er komen kids uit school en willen dan (uiteraard) toch even tegen je aankletsen. De deurbel gaat, want er wordt een pakketje bezorgd voor jou of één van de buren.

 

Je wordt geconfronteerd met allerlei afleidingen die ongetwijfeld niet onbelangrijk zijn. Maar met een beetje pech krijg je je werk niet allemaal af binnen de gebruikelijke werktijd. Dusss dan vanavond nog maar even door? En wist je dat elke afleiding ongeveer 20 minuten kost om weer op je niveau van concentratie te komen van daarvoor? Stiekem gaat er dus veel kostbare tijd verloren. Maar dat niet alleen. Het gaat vaak helaas ook ten koste van de kwaliteit van het werk.

 

De volgende tips helpen je om meer controle te krijgen over je dagelijkse werkzaamheden en zo gefocust te werken:

 

Opgeruimde werkplek

Of je nu werkt aan een eigen bureau of aan de keukentafel. Zorg ervoor dat je werkplek opgeruimd is. Leg alleen die spullen op je werkplek die je nodig hebt om te werken. Rommel leidt namelijk af. Hoe minder afleiding des te meer focus.

 

Maak een prioriteitenlijstje

Maak vooral geen ellenlange waslijst, maar een lijstje met de belangrijkste taken die je moet/wilt doen. Zaken die niet kunnen blijven wachten tot morgen. Het is zo lekker om eerst allerlei eenvoudige klusjes eerst te doen en die lastige klus uit te stellen. Maar helaas komt van uitstel vaak afstel. Begin dus met die belangrijke of lastige klus.

 

Zorg voor een prettige werkomgeving

Met een prettige werkomgeving bedoelen we o.a. een goede stoel en op juiste hoogte tafel of bureau. Want de hele dag in een verkeerde houding zitten geeft klachten en is niet bevorderlijk voor je focus. Voldoende licht en frisse lucht is ook niet onbelangrijk.

 

Ontspan tijdig

Gefocust werken kun je nu eenmaal niet 8 uur lang achter elkaar. Je hoofd en je lijf hebben het nodig om zo nu en dan echt even te ontspannen. Al die korte interrupties genoemd in de eerste alinea zijn overigens niet de bedoelde ontspan-momenten. De echte korte breaks plan je namelijk zelf in. Als je een taak afhebt of klaar bent met een video call, neem dan even afstand. Loop even weg van de werkplek, neem ook echt lunchpauze. Daarna kun je weer gefocust aan een nieuwe taak beginnen.

 

NEE zeggen

Dit is voor veel mensen een lastige. Toch is het essentieel wanneer je meer controle over je werkzaamheden wilt en efficiënter wilt werken. Enkele voorbeelden:

Nee zeggen tegen taken/werkzaamheden waar je niet goed in bent

Nee zeggen tegen collega’s die je energie kosten

Nee   zeggen tegen de drang om direct op elke mail, app of andere onderbreking te reageren

Nee  zeggen tegen de dingen die jou geen energie geven

 

Nog een handig hulpmiddel om je focus te verbeteren.

Stel jezelf de volgende vraag: Moet ik dit nu doen?  Stel jezelf deze vraag op de volgende 5 verschillende manieren waarbij de klemtoon telkens op een ander woord ligt:

 

1. MOET ik dit nu doen? 

Hiermee bepaal je het belang van de klus. Is er een noodzaak om deze klus te doen? En WIL je het ook doen? Of doe je het omdat het je gevraagd wordt.

 

2. Moet IK dit nu doen?

Ben jij hiervoor de juiste of enige persoon die dit kan doen? Of is het misschien logischer dat een ander deze taak uitvoert?

 

3. Moet ik DIT nu doen?

Bij deze vraag bepaal je welke actie het meest efficiënt is. Bijvoorbeeld: Ga ik die persoon mailen of bellen? Het ene is misschien sneller, maar het andere geeft waarschijnlijk meer kans op succes.

 

4. Moet ik dit NU doen?

Is het werkelijk van belang dat ik dit nu doe of kan het een uurtje of een dag of zelfs een week wachten? Zit er een deadline op deze taak of lijkt het dringender dan het is?

 

 5. Moet ik dit nu DOEN?

Bij deze vraag bepaal jij of er een actie nodig is. Wat gebeurt er als je niet doet? Gaat er dan iets mis of lost het zich vanzelf op?

 

Wanneer je er van overtuigd bent dat jij de taak zelf en nu of op een later tijdstip uit moet voeren dan ga je bewust(er) met je tijd om. Je stelt de juiste prioriteiten en dat zorgt ervoor dat je focust op wat écht belangrijk is.

 

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op en dan kijken we samen wat het beste bij jou of  jouw team past.

Christine