Artikelen: Samenwerken
Verbindend Leiderschap
Verbindend leiderschap is in deze snelle en veelal digitale wereld van cruciaal belang. Of je nu leidinggevende, medewerker, partner of ouder bent. Verbindend leiderschap maakt jou, je team en relaties veel effectiever. Fase 1: Verbindend leiderschap begint...
Waarom goede interne communicatie on top of mind bij elke organisatie moet staan
Communicatie en samenwerking vormen de bloedsomloop binnen elke organisatie. Goed kunnen samenwerken betekent niet per definitie goede vrienden met elkaar moeten zijn. Wel is het van belang dat mensen op een constructieve en respectvolle manier kunnen overleggen,...
Het is de toon die de muziek maakt. Maar hoe sla je nou de juiste toon aan?
We kennen allemaal de uitspraak wel: het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. En toch focussen we ons in gesprekken het meest op wat we willen zeggen en vergeten vaak het hoe. Zeker wanneer de spanning in het gesprek oploopt. We zijn ons minder of...
Hoe kun je medewerkers aan je organisatie binden?
Er wordt wat gehopt en geshopt in vacatureland. Via allerlei social media kanalen schiet dagelijks een scala aan interessante vacatures voorbij of worden medewerkers benaderd door headhunters. Uit onderzoek van Gallup blijkt dat zelfs 1 op de 2 medewerkers...
Doelen stellen. Zo krijg je teamleden mee richting het gewenste resultaat.
Als ondernemer en leidinggevende ben je regelmatig bezig met het stellen en bijstellen van doelen. Je deelt ze ongetwijfeld keer op keer met je teamleden. Je merkt telkens weer dat de doelen niet lang prioriteit krijgen en snel weer overgegaan wordt tot de orde van...
Je team samenstellen met DISC. Hoe werkt dat?
Het ideale team - of op zijn minst een goed en effectief werkend team -willen we allemaal. Maar waar bestaat die uit? En hoe stel je die samen? Een goed team is vooral een team waarbij de samenstelling in balans is. Een juiste mix van persoonlijkheden,...
5 valkuilen bij teamwork
Teamwork betekent samenwerken Samenwerken is nodig om o.a. verbeteringen of veranderingen door te voeren, om efficiënter te werken, kosten te besparen of om te concurreren. Samen bouwen en gezamenlijke doelen realiseren. De praktijk leert dat het beoogde resultaat...
Ken jij jouw VAK?
Vraag jij je ook wel eens af hoe het komt dat de communicatie met de ene persoon zoveel gemakkelijker loopt dan met de ander? Waarom het soms lijkt of je gesprekspartner een andere taal spreekt? De kans is groot dat die gesprekspartner communiceert via een ander...
Beter samenwerken: 4 tips
Een goede samenwerking levert in allerlei opzichten veel op, dat weten we eigenlijk allemaal wel. Maar hoe soepel verloopt de samenwerking tussen jouw teamleden? Werken de teamleden echt samen of wordt er op eilandjes gewerkt? Is de sfeer soms om te snijden en...
Zelfsturende teams
Een zelfsturend team. Dat klinkt veel leidinggevenden en managers als muziek in de oren. Een zelfsturend team kan heel effectief zijn. In een goed werkend zelfsturend team zijn teamleden heel gemotiveerd. Zij zorgen er met elkaar voor dat o.a. de interne processen...