Artikelen: Persoonlijk leiderschap
Emoties op het werk. Hoe ga je er mee om.
We maken het allemaal mee, emoties op het werk. Misschien niet bij jezelf, maar wel bij collega’s. De één wordt snel boos, de ander kan – voor jouw gevoel – bij het minste of geringste in tranen uitbarsten. Wanneer je in een professionele omgeving bent, is het vaak...
Soms is ontvangen lastiger dan geven
Ken jij mensen die het ook zo lastig vinden om een compliment te ontvangen? Een compliment krijgen is eigenlijk een cadeautje krijgen. Maar complimentjes krijgen maakt mensen soms onzeker of ze hebben twijfel over de oprechtheid van deze positieve feedback. Hoe...
Communicatie en andere ongemakken
Communicatie en samenwerken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kwaliteit van communicatie heeft een sterke invloed op de samenwerking. Helaas gaat het op de werkvloer zeer regelmatig mis in de communicatie. Collega’s kunnen het telkens niet eens worden...
Waarom conflictvaardigheid nodig is voor teamsucces
Conflictvaardigheid en teamsucces klinkt in eerste instantie misschien als een contradictie, maar dat is het niet. Conflicten op de werkvloer komen namelijk regelmatig voor. En vaak zijn mensen goed in het vermijden van deze conflicten. Dat is logisch wanneer je...
Talent (h)erkenning
Talent. Waar denk je aan bij het woord talent? Deze vraag stelde ik onlangs aan een aantal leidinggevenden. Daar kwamen heel verrassende en verschillende antwoorden naar voren. De één dacht bij het woord talent aan bijzondere kwaliteiten, voor de ander heeft het...
Een groep is nog geen team
Help, mijn team is geen team! Dit is een regelmatig gehoorde kreet. En niet zelden blijkt het om een groep mensen te gaan dat nog geen team is. Een team is altijd een groep, maar een groep is niet altijd een team. Wat is eigenlijk het verschil tussen een...
3 sleutels om feedback geven te bevorderen
Goede en eerlijke communicatie is een belangrijk ingrediënt voor een succesvolle samenwerking van het team. En onderdeel van die goede en eerlijke communicatie is feedback geven. Geen nieuws onder de zon, maar wel een heel lastig onderdeel van de succesvolle...
Reflecteren en Persoonlijk Leiderschap.
Uit onderzoek blijkt dat succesvolle mensen nieuwsgierig en leergierig zijn. Ze hebben focus een open mind en vooral, een vermogen tot zelfreflectie. Zelfreflectie, wat is dat eigenlijk? Reflecteren betekent dat men zichzelf een spiegel voorhoudt om zo stil te...
Meer productiviteit
Meer gedaan krijgen in minder tijd. In veel gevallen moeten we – noodgedwongen – steeds meer doen in minder tijd of met minder mensen. Het lijkt soms onmogelijk, maar dat is het meestal niet. Hoe kun je dan de beschikbare tijd zo effectief mogelijk benutten? Een...
Je luistert niet!
Communicatie bestaat uit zenden en ontvangen. Het lijkt zo eenvoudig als we het over praten en luisteren hebben, want dat doen we toch iedere dag? Thuis, bij de sportclub, op de werkvloer met collega’s en cliënten. Hoe komt het dan toch dat het zo vaak misloopt in...