Artikelen: Persoonlijk leiderschap
Het belang van je blijven ontwikkelen
We weten allemaal wel dat de tijd van (ooit) een opleiding/studie doen en daar de rest van je werkzame leven op teren voorbij is. Er bestaat voor veel beroepsgroepen een verplichting om Permanente Educatie punten te behalen. Of werkgevers eisen bijscholing op...
Verbindend Leiderschap
Verbindend leiderschap is in deze snelle en veelal digitale wereld van cruciaal belang. Of je nu leidinggevende, medewerker, partner of ouder bent. Verbindend leiderschap maakt jou, je team en relaties veel effectiever. Fase 1: Verbindend leiderschap begint...
De 2e eigenschap van Effectief Leiderschap.
Beginnen met het einde voor ogen. Zo heet de 2e eigenschap van Effectief Leiderschap van Stephen Covey. In dit artikel zal ik dieper ingaan op deze eigenschap uit het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap.’ De 1e eigenschap ‘Wees Proactief’...
Effectief leiderschap: Wees proactief
Organisaties vallen of staan met hun mensen. Met effectief leiderschap weet jij als professional of leidinggevende het verschil te maken. Want mensen die over effectief leiderschap beschikken zijn door hun gedrag, beslissingen en communicatie rechtstreeks van...
Waarom goede interne communicatie on top of mind bij elke organisatie moet staan
Communicatie en samenwerking vormen de bloedsomloop binnen elke organisatie. Goed kunnen samenwerken betekent niet per definitie goede vrienden met elkaar moeten zijn. Wel is het van belang dat mensen op een constructieve en respectvolle manier kunnen overleggen,...
Het is de toon die de muziek maakt. Maar hoe sla je nou de juiste toon aan?
We kennen allemaal de uitspraak wel: het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. En toch focussen we ons in gesprekken het meest op wat we willen zeggen en vergeten vaak het hoe. Zeker wanneer de spanning in het gesprek oploopt. We zijn ons minder of...
Door welke kleur bril kijkt jouw gesprekspartner?
Met onze communicatie willen we iets bereiken. We willen informeren, iets vragen of iets duidelijk maken. Of we willen dat de ander iets gaat doen of juist niet (meer) doet. Kortom we willen een resultaat bereiken. Maar het gebeurt regelmatig dat de communicatie...
Effectief en efficiënt werken. Hoe doe je dat?
Wanneer je effectief én efficiënt werkt, kun je veel meer uit je werkdag halen in minder tijd. Effectief en efficiënt werken is overigens niet hetzelfde en toch worden deze termen nogal eens door elkaar gebruikt. Dus een kleine toelichting is wel op zijn plaats....
Hoe kun je medewerkers aan je organisatie binden?
Er wordt wat gehopt en geshopt in vacatureland. Via allerlei social media kanalen schiet dagelijks een scala aan interessante vacatures voorbij of worden medewerkers benaderd door headhunters. Uit onderzoek van Gallup blijkt dat zelfs 1 op de 2 medewerkers...
Effectief communiceren door empathisch luisteren
Of je nu een professional bent met veel klantcontact of een leidinggevende van een team, je wilt je doelen bereiken. Effectieve communicatie is dan een must voor jou. Maar hoe doe je dat? Moet je vooral een makkelijke prater zijn? Het geheim zit hem in empathisch...