Artikelen en Tips
Doorbreek de klaagcultuur
Klagen, daar zijn Nederlanders goed in. Niet alleen over het weer, de politiek, de gezondheidszorg en niet te vergeten het verkeer. Maar zeker ook op het werk. Het management klaagt over de werkvloer en de werkvloer klaagt over het management. Om gek van te worden....
De kunst van feedback geven
Goed feedback geven is essentieel in de samenwerking met teams. Feedback geven is soms ook lastig of spannend om te doen. Hoe zal de ander immers reageren? Je wilt namelijk wel een gewenst resultaat bereiken met je feedback. Hieronder staan een aantal tips &...
10 Tips voor meer Focus
In een eerder artikel schreef ik over 5 valkuilen die focussen in de weg staan. Uit de reacties bleek dat lezers 1 of meer van de valkuilen behoorlijk – soms zelfs pijnlijk - herkenbaar zijn. Bewust zijn van je valkuilen is de eerste stap naar meer focus en betere...
Focus en waarom dit zo lastig is
Tijd of beter gezegd tijdgebrek, dat is toch wel een dingetje voor veel mensen. We hebben het allemaal druk, op het werk en thuis. We moeten en/of willen van alles, liefst tegelijkertijd. We willen niets missen en alles of tenminste zoveel mogelijk uit het leven...
Verwarrende communicatie.
Afgelopen dagen werd ik mij weer pijnlijk bewust van het ongewenste effect van verwarrende communicatie. Zaterdagmiddag stond in de vrieskou een jongeman voor de deur voor een goed doel. Dik ingepakt in een jas, muts op, identiteitsbewijs bungelde aan zijn rits en...
Vertrouwen. Fundament voor effectief samenwerken
Vertrouwen en betrouwbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden in (zakelijke) relaties. Betrouwbaarheid wordt in veel vacatures gevraagd van kandidaten. In legio advertenties en in mission statements valt te lezen dat bedrijven betrouwbaar zijn en dat de klant op hen...
5 redenen voor humor op het werk
Voor veel mensen is hun vak een serieuze aangelegenheid met weinig entertainment gehalte. De meesten van ons zijn geen cabaretier of clown, maar dat betekent niet dat humor slechts toebehoort aan deze ‘happy few’. Sterker nog lachen is gezond, het is goed voor de...
Effectief vergaderen. Dat kan echt!
Vergaderen is voor veel mensen een regelmatig terugkerend drama. Ineffectief vergaderen kost tijd, geld en slurpt energie. Er wordt veel gepraat, maar weinig besloten. Mensen raken verveeld. Niet zelden ontstaan tijdens vergaderingen irritaties en frustraties. Hoe...
Pas op! Beren op de weg….
We hebben er ongetwijfeld allemaal wel eens last van. Je ziet een kans voor een mooie promotie. Je droomt van een nieuwe carrière. Op het werk wordt een project gestart en men is op zoek naar iemand die de kar gaat trekken. Het lijkt je een geweldig leuke en...
Er hangt persoonlijk leiderschap in de lucht
De woorden persoonlijk leiderschap associëren veel mensen met leiderschapsfuncties van managers en leidinggevenden. Dat is een misverstand. Het gaat niet over leidinggeven aan anderen, maar leiderschap over je eigen leven en carrière. Wat is persoonlijk...
Wil je de nieuwste Artikelen & Tips automatisch ontvangen?
Klik dan op de button hieronder. Je ontvangt max 2x per maand een e-mail.