Artikelen: Communicatie
5 secrets voor een succesvol team
Wat maakt een team tot een succesvol team? Niet alleen leidinggevenden of directeuren, maar ook medewerkers stellen mij deze vraag met enige regelmaat. Is het de perfecte mix van teamleden? Is het een team met allemaal “high potentials”? Is het de manager met...
Doorbreek de klaagcultuur
Klagen, daar zijn Nederlanders goed in. Niet alleen over het weer, de politiek, de gezondheidszorg en niet te vergeten het verkeer. Maar zeker ook op het werk. Het management klaagt over de werkvloer en de werkvloer klaagt over het management. Om gek van te worden....
De kunst van feedback geven
Goed feedback geven is essentieel in de samenwerking met teams. Feedback geven is soms ook lastig of spannend om te doen. Hoe zal de ander immers reageren? Je wilt namelijk wel een gewenst resultaat bereiken met je feedback. Hieronder staan een aantal tips &...
Verwarrende communicatie.
Afgelopen dagen werd ik mij weer pijnlijk bewust van het ongewenste effect van verwarrende communicatie. Zaterdagmiddag stond in de vrieskou een jongeman voor de deur voor een goed doel. Dik ingepakt in een jas, muts op, identiteitsbewijs bungelde aan zijn rits en...
Vertrouwen. Fundament voor effectief samenwerken
Vertrouwen en betrouwbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden in (zakelijke) relaties. Betrouwbaarheid wordt in veel vacatures gevraagd van kandidaten. In legio advertenties en in mission statements valt te lezen dat bedrijven betrouwbaar zijn en dat de klant op hen...
5 redenen voor humor op het werk
Voor veel mensen is hun vak een serieuze aangelegenheid met weinig entertainment gehalte. De meesten van ons zijn geen cabaretier of clown, maar dat betekent niet dat humor slechts toebehoort aan deze ‘happy few’. Sterker nog lachen is gezond, het is goed voor de...
Effectief vergaderen. Dat kan echt!
Vergaderen is voor veel mensen een regelmatig terugkerend drama. Ineffectief vergaderen kost tijd, geld en slurpt energie. Er wordt veel gepraat, maar weinig besloten. Mensen raken verveeld. Niet zelden ontstaan tijdens vergaderingen irritaties en frustraties. Hoe...
Top 5 van Teamspirit Killers
Elke organisatie is gebaat bij een goedlopend team. Een goede teamspirit is een belangrijk onderdeel van succes. Het bevordert de betrokkenheid, collega’s hebben sneller iets extra voor elkaar over en de hele sfeer is positiever. Kortom de juiste teamspirit werkt...
Commitment klinkt goed. Maar hoe creëer je dat?
Er zijn zo van die termen die te pas en te onpas gebruikt worden in allerlei vergaderingen, artikelen en trainingen. Commitment is ook zo’n woord. Door het vele roeptoeteren van het woord, verliest het aan waarde. Noem het woordinflatie. Dat is jammer, want...
Verschillende golflengte, oorzaak van miscommunicatie
Herken jij dit: je legt iets uit aan je collega’s of teamleden. Een aantal begrijpen meestal direct wat je zegt en bedoelt en er zijn er altijd een paar (meestal dezelfden) die jou niet begrijpen. Je moet het steevast nog een keer of zelfs nog een paar keer...
Ga niet met lege handen weg!
Ontdek hoe jij die leidinggevende met impact wordt!

- Je krijgt inzicht in verschillende gedragsstijlen
- Je krijgt inzicht in jouw leiderschapsstijl
- Direct toepasbare tips, uitleg en inspiratie
- Je krijgt een jaar lang toegang tot de training
Gratis online videotraining
Praktisch Leidinggeven met DISC.
Plus e-boek In 7 Stappen een Succesvol Team.