Als ik toch een gebruiksaanwijzing van mijn teamleden had....

‘Als ik toch een gebruiksaanwijzing van mijn teamleden had….  Dat zou mijn werk een stuk gemakkelijker maken én tijd opleveren!’

Herken je dat? Je bent niet de enige, want dit soort opmerkingen krijg ik vaker van leidinggevenden. De moeilijkheid zit hem vooral in omgaan met de verschillende karakters, manier van communiceren en hoe mensen omgaan met situaties. Dat doen we nu eenmaal niet allemaal op dezelfde manier en dát maakt het lastig.

 

En laten we heel eerlijk wezen: het is ook niet zo eenvoudig. En dan heb je ook nog te maken met een aantal teamleden die onderling op verschillende golflengte zitten. Ze zijn het zelden eens met elkaar of negeren elkaar compleet.

 

Hoe komt dat toch?

Verschillende karakters botsen nogal eens, want we hebben de neiging om ons vooral te focussen op die verschillen i.p.v. op bv de kwaliteiten van de ander.

 

Voorbeeld:

De snelle denker en doener met een hoog vlammend rood D temperament kan zich flink irriteren aan de eerst zorgvuldig risico inschattende analyticus met een hoog helder blauw C temperament die tijdens de vergadering weinig tot niets zegt. En al vooral als deze persoon na afloop terug wilt komen op een onderwerp van de vergadering. 🙇‍♂️

Maar als ik uitleg dat de collega met het C temperament sowieso niet zo graag op de voorgrond treedt en vooral goed beslagen ten ijs wilt komen en zeker geen fouten wilt maken, beginnen de kwartjes te vallen.

 

Op het moment dat de snelle denker snapt en begrip heeft voor het zorgvuldig overdenkende – alvorens zijn/haar mond opentrekkende – teamlid is er al veel minder frustratie en irritatie.

 

En wanneer de liefde een beetje van 2 kanten komt; waarbij de ene persoon wat gas loslaat en de ander beetje gas bijgeeft dan ontstaat er zelfs harmonie.

 

Nu is het overigens niet zo dat standaard een persoon met een hoog helder blauw C temperament botst met iemand met een hoog vlammend rood D temperament. Maar zeker in tijden van drukte en spanning is die mogelijkheid wel aanwezig.

 

Hoe buig je zoiets om?

Het begint met (h)erkennen van elkaars verschillen en vooral ook van elkaars kwaliteiten. De DISC tool brengt dit op een heldere en praktische wijze in beeld.

Ik krijg regelmatig van zowel teamleden als van leidinggevenden te horen: ‘oh nu snap ik waarom mijn collega niets zegt tijdens overleg of een andere collega altijd de wildste ideeën lanceert, maar nooit iets afmaakt.’

 

Dit is uiteraard een begin van de oplossing. En afhankelijk van de situatie wordt er verder gebouwd aan een duurzame verbetering. Een training waarbij we in een veilige omgeving aan de slag gaan met interactieve en soms ludieke opdrachten maakt jouw team sterker en succesvoller.

 

👉 Wil jij sparren om te kijken wat jij en/of jouw team nodig hebt om zich verder te ontwikkelen?  Plan nu jouw gratis Helderheidsgesprek.

 

Christine

 

 

 

 

 

 

Als gecertificeerd consultant bij Q4Profiles maak ik gebruik van de DISC profielen als aanvulling in mijn trainingen en coachtrajecten. Jaarlijks volg ik ‘bijspijker sessies’ bij Q4Profiles om me verder te ontwikkelen op het gebied van DISC gedragsstijlen, communicatie en samenwerken.