Voor veel mensen is hun vak een serieuze aangelegenheid met weinig entertainment gehalte. De meesten van ons zijn geen cabaretier of clown, maar dat betekent niet dat humor slechts toebehoort aan deze ‘happy few’. Sterker nog lachen is gezond, het is goed voor de onderlinge sfeer en dat geldt voor elk beroep.
Toch kom ik soms bij bedrijven waar zoveel spanning heerst dat het lijkt of ik een koelcel binnen ben gelopen in plaats van een kantoor. En dat heeft niets met een slecht functionerend verwarmingssysteem te maken. Het heeft alles te maken met de sfeer die binnen het kantoor hangt. Daar kunnen verschillende redenen aan ten grondslag liggen zoals een stroef lopende reorganisatie, een ontslagronde, een conflict of hoge werkdruk. Door dergelijke redenen, zeker in combinatie met serieus werk, hebben mensen de neiging zich formeel of zelfs wat stijf op te gaan stellen. Toch is het van belang om juist in dergelijke situaties met elkaar te kunnen lachen om de spanning te verminderen, beter te kunnen relativeren en de onderlinge relaties te verbeteren.
Hieronder geef ik 5 redenen voor (meer) humor op het werk.
Reden 1: Humor verlaagt de stress
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat lachen stress vermindert, de bloeddruk verlaagt en het immuunsysteem versterkt. Dat komt doordat bij lachen endorfine en dopamine vrijkomt. Een gratis en belangrijk goedje dat ook nog eens bevorderlijk is voor de gezondheid. Goed beschouwd verlaagt een gezonde dosis humor binnen teams het verzuim.
Reden 2: Humor verbindt mensen
Humor geeft jeu aan het werk. Wanneer er op zijn tijd gelachen kan en mag worden om een goede grap, leuke anekdote of mensen met een gezonde dosis zelfspot dan levert dit een positieve bijdrage aan onderlinge relaties. Mensen gaan met veel meer zin naar hun werk en steken sneller een helpende hand uit naar collega’s wanneer ze regelmatig kunnen lachen met elkaar. Het versterkt de teamgeest en maakt de communicatie gemakkelijker.
Reden 3: Humor helpt bij conflicten
Waar gewerkt wordt ontstaan conflicten. Daar is op zich niets mis mee. Waar wel iets mis mee is, is het niet kunnen of willen oplossen van conflicten. Een succesvol team heeft de competentie van conflictvaardigheid. Humor helpt de gemoederen op een bepaald moment weer tot rust te brengen. Dat betekent overigens niet dat humor moet worden ingezet om het conflict uit de weg te gaan of te bagatelliseren. Het is zaak om het conflict constructief op te lossen. Humor – zeker nadat het conflict is opgelost – helpt om emoties weer tot rust te brengen en de positieve energie te verhogen.
Reden 4: Humor relativeert
Elk bedrijf of afdeling heeft zo van die piekmomenten in het jaar dat deadlines gehaald moeten worden. Iedereen staat op scherp en je voelt de spanning stijgen. Om te voorkomen dat gezonde spanning omslaat in stress is humor op zijn tijd een welkome gast. Wat vrolijkheid of een goede grap ontspant de werksfeer. Het helpt je te relativeren en maakt gebeurtenissen wat minder zwaar.
Reden 5: humor verhoogt de productiviteit
Een goede dosering humor op de werkvloer verlaagt dus de stress, verbindt mensen, helpt bij conflicten en relativeert. Humor maakt menselijk en collega’s willen graag werken met mensen met humor. Humor zorgt voor een goede sfeer en dat verhoogt de productiviteit bij onder andere de samenwerking, brainstormsessies of vergaderingen.
Plezier en humor op de werkvloer is gezond en belangrijk. Humor is overigens wat anders dan pesten. Waak ervoor dat humor niet ten koste gaat van anderen of dat het kwetsend is. Lach met elkaar en niet om elkaar. Gebruik humor met mate. Wie overdrijft en voortdurend de lolbroek uithangt, schiet zichzelf zeer waarschijnlijk in de voet. Een gezonde dosis humor zorgt voor ontspanning en positieve energie.
Veel plezier!