3 Do’s en don’ts voor leidinggevenden

 

Als leidinggevende ben je dagelijks bezig met je team en de teamontwikkeling. Jouw manier van doen en communicatie heeft een flinke invloed op het team. Welk gedrag moet je nu juist wel en welk gedrag juist niet inzetten? Ik geef je 3 do’s en don’ts.


 
🛑 Vooral niet doen (don’t)
1-   Alle neuzen dezelfde kant op willen hebben.

Regelmatig krijg ik van leidinggevenden te horen: alle neuzen moeten dezelfde kant op staan. Behalve dat dit in veel gevallen een bijna onmogelijke opgave is, is het ook maar de vraag of je dat wel moet willen. Want wat je dan krijgt is een groep ‘makke schapen’ waarbij niemand het hoofd boven het maaiveld uit durft te steken. Elk tegengeluid of creatief idee ontbreekt dan vaak.
 
Vooral wel doen (do)
1-   Luister en kijk ook naar de teamleden die een ander geluid geven dan de rest.

Wat is de boodschap die ze afgeven? Wat zit er eventueel onder? Ga in gesprek met ze en toon interesse in hun tegengeluid. Het werkt heel verhelderend voor beide partijen en regelmatig komen er ook hele mooie initiatieven uit.
 
🛑 Vooral niet doen (don’t)
2-   Behandel je teamleden zoals je zelf behandeld wilt worden.

Huh, dat moet je toch juist wel doen?! Op bepaalde vlakken wel zoals de ander met respect behandelen. Maar mensen verschillen van elkaar en jij wilt misschien duidelijk, maar kort en krachtig zaken aanpakken of een gesprek aangaan. Terwijl de ander zich daardoor ‘overruled’ kan voelen en dicht klapt.
 
Vooral wel doen (do)
2-   Wees een kameleon.

Stem zoveel mogelijk af op de ander. Wat hebben jouw teamleden nodig van jou om tot bloei te komen? De ene persoon zal bv behoefte hebben aan gedetailleerde informatie en tijd om eraan te wennen. Terwijl jij zelf misschien het liefst ‘direct gas wil geven’.

Een ander teamlid heeft misschien behoefte aan paar handvatten en vrijheid om dingen naar eigen inzicht te doen. Terwijl jij zelf de neiging voelt om precies aan te willen geven hoe en wanneer dingen gedaan moeten worden.
 
🛑 Vooral niet doen (don’t)
3-   Betrokken raken bij het oplossen van problemen.

Er is bv onenigheid tussen 2 of meer teamleden en uiteraard moet dat opgelost worden. Maar zorg ervoor dat jij geen onderdeel van de oplossing wordt. Geef begeleiding en faciliteer.
 
Vooral wel doen (do)
3-   Inzicht geven in elkaars gedrag.

Laat je teamleden dmv gesprekken en eventueel opdrachten – desnoods met hulp van een coach – zich bewust worden van hun eigen gedrag en dat van een ander. Ook hier geldt: mensen verschillen van elkaar en dat leidt nogal eens tot onbegrip en frustratie. Wanneer ze elkaar en elkaars behoeften en manier van doen beter begrijpen en daarmee om leren gaan, lost dit bepaalde problemen op.

 

👉Ben jij op zoek naar praktische handvatten om (nog) beter in te spelen op je teamleden waardoor de resultaten omhoog schieten?

Laten we samen eerst de diepte induiken tijdens een gratis Helderheidsgesprek. Geen lastig gedoe, gewoon keihard boven water krijgen wat de knelpunten zijn.

Daarna gaan we aan de slag met een op maat gemaakt traject. Geen quick fixes, maar duurzame oplossingen die werken.

Plan nu jouw gratis Helderheidsgesprek.

 

 

Christine

 

 

 

 

 

 

Als gecertificeerd consultant bij Q4Profiles maak ik gebruik van de DISC profielen als aanvulling in mijn trainingen en coachtrajecten. Jaarlijks volg ik ‘bijspijker sessies’ bij Q4Profiles om me verder te ontwikkelen op het gebied van DISC gedragsstijlen, communicatie en samenwerken.